Takaisin kouluun ja töihin!

Ensimmäiset töihin paluu viikot näkyivät salilla. Oli vähän hiljaisempaa kuin kesällä. Ensimmäinen ajatukseni tästä oli se, että jippii, ihmiset ovat alkaneet treenata enemmän kesällä, sillä joinain kesinä salit ovat olleet tyhjillään. En oikein jaksa uskoa, että kaikki siirtyvät luonnonhelmaan treenaamaan. Tai joo, ehkä siirtyvät luonnonhelmaan, mutta eivät treenaamaan. Viime kesänä (2012) moni sanoi, että oli liian kuuma treenata. Minä vähän ihmettelin. Saleilla on ilmaistoinnit ja kuumalla ilmalla ulkona pärjää ihan hyvin kun huolehtii nesteytyksestä. No anyway, hienoa, että ainakin näyttää siltä, että perinteinen kesätauko treenistä ei ole toteutunut ainakaan ihan niin monen osalla kuin viime vuonna.

Toinen ajatukseni oli rytmi. Kesällä ainakin omista asiakkaistani tulee himotreenaajia. On enemmän aikaa treenille ja kaikelle muullekin. Nyt syksyn kohta tullessa rytmit taas muuttuvat. Töihin meno muuttaa uni- ja päivärytmiä. Samoin se, että nukkuva Suomi herää heinäkuun jäljiltä. Nyt onkin tärkeää hoitaa asiat tärkeysjärjestykseen ja merkitä kalenteriin alkavat treenit ja sopia itsensä kanssa syskyn tavoitteet ja treeniajat. Suosittelisin uuteen rytmiin pääsemistä ennen kuin tulee taas pimeää. Nyt kun valoa vielä riittää jaksaakin paremmin. Liikunta ja terveellinen ruokavalio sekä stressin hallinta puolestaan helpottavat kaamosmasennuksen oireita huomattavasti.

Viimeinen ajatukseni oli se, että kaikki ne, jotka ovat voineet viettää lomaa ja ladata akkuja, palaavat töihin täynnä virtaa. Miten olisi, jos tänä syksynä koitettaisiin säilyttää se virta? Mitä jos koittaisi muuttaa omia työtapoja tehokkaammiksi, opettelisi delegoimaan ja lähtemään ajoissa kotiin sekä sanomaan ei? Mitä jos vaikka nyt heti alkaisi pitää itsestään huolta ennen kuin taas tulee se syysmasennus? Kaikki on kiinni sinusta.