Arkistot kuukauden mukaan: toukokuu 2012

Hyvinkäältä kuuluu kummia?

Lauantaisen ammuskelun jälkeen ajattelin, että olisi aihetta kirjoittaa pahasta olosta. Olen Jokelasta kotoisin, joten Jokelan koulusurmat koskettivat minua. Nyt asun Hyvinkäällä ja taas paukkuu. Tällä kertaa ei ollut tuttuja mukana, mutta poliisien suuri paikalla olo ja yleinen ihmetys siitä, miten tälläistä voi sattua, tuntuu silti.

Mikä saa ihmiset toimimaan tuolla tavalla? Siihen on varmasti niin monisyisiä vastauksia, että vain itse se ihminen, joka teon on tehnyt, tietää ne ja joskus ei hänkään. Sen sijaan, että jäisimme vatvomaan tätä tapausta liiaksi, minusta olisi hyvä nyt katsoa ympärilleen. (Kaikki kunnia ja oikeus tietenkin uhrien läheisille.) Mutta miten minä kohtelen itseäni ja muita ihmisiä? Miten minun lähiympäristöni voi? Olenko käynyt tapaamassa yksinäistä mummiani viime aikoina? Niin, en minäkään käy mummillani tarpeeksi usein. Tai mitä minulle pitäisi tapahtua, että menisin tappamaan toisen ihmisen? Minä en ainakaan osaa tuohon vastata. Valitettavasti sen aasin selän katkaisee usein joku ihan naurettavan pieni asia. Mutta liika on liikaa.

Ketään ei voi toisen ‘hulluudesta’ syyttää, mutta… Kun äiti voi hyvin, voivat lapset paremmin. Kun isä voi hyvin, voi äiti ja lapset paremmin. Kun koulussa kiusataan, se näkyy kotona asti. Jos ei ole ystäviä, jää koko elämän ulkopuolelle. Elämän ei tarvitse, eikä pidä olla helppoa ja kivaa koko ajan, mutta kaikilla pitää olla ihmisiä ympärillään, jotka välittävät heistä. Henkinen hyvinvointi on jokaiselle meistä tärkeää, koska silloin voimme pitää huolta myös muista. Silloin voimme välittää enemmän, kun se ei ole jaksamisesta kiinni.

Omassa työssäni kuulen ja näen paljon pahaa oloa milloin mistäkin syystä. Se ei ehkä ole mitään siihen verrattuna mitä tapahtuu sairaaloissa, suljettujen ovien takana, lastenkodeissa ja niin edespäin. Itse toivoisinkin, että saisin ihmiset ymmärtämään, että kun hoidetaan elämää paremmalle mallille niin painokin putoaa siinä sivussa. Kun tavoitellaan sitä hyvää oloa, laihduttamisen ei kuuluisi koskaan olla se päällimmäinen tavoite. Hyvä olo näkyy ja tuntuu myös muille. Yhden asiakkaani lapsi oli sanonut hänelle, että mene nyt vaan äiti sinne lenkille, kun olet ollut niin paljon paremmalla tuulella kotona sen jälkeen kun aloitit sen.

Minusta hyvinvointiyhteiskuntaa ei voida rakentaa valtion puolelta. Valtio voi tukea ja auttaa, mutta pahan olon poistaminen lähtee kyllä meistä jokaisesta ihan itsestämme. Kohdelkaamme itseämme hyvin ja toisiamme niin kuin toivoisimme itseämme kohdeltavan.

Jatkoa ruokavalioesimerkkeihin

Ruokavalioesimerkit – miksi?

Laitoin pari viikkoa sitten luettavaksi kaksi ruokavalioesimerkkiä. Asiakkaiden pyynnöstä kuinkas muuten. He jotka ovat lukeneet ne, ovat varmasti tulleet omiin johtopäätöksiin. Se miksi halusin tuoda asian esille oli se, että usein ihmiset syövät liian vähän, jotta painonpudotus olisi optimaalista (voiko optimaalista painonpudotusta edes olla?) tai terveellistä.

Esimerkkidieettien kalorimäärät

Esimerkki ykkösessä on kaloreita noin 1800 kcal, jolloin kyseiselle henkilölle tulee päivälle tulee miinusta 700 kcal. Esimerkki kakkosessa kaloreita on noin 1200 kcal, jolloin vajetta tulee reilusti yli 1000 kcal/pv.

Energiavajeesta

Hidas painonpudotus onnistuu parhaiten, kun miinuskaloreita tulee noin 500 -800 kcal / pv. Tämä laihduttaa 500 – 1000 g / vk. Kun kulutusta lasketaan tulee huomioida oma perusaineenvaihdunta ja päivän aktiviteeteissa kuluva energia. Tämän voi helpoiten tehdä netissä kirjaitumalla johonkin kalorilaskuriin, jolloin saa jo heti jonkun suuntaa antavan kulutuksen peruspäivälle. Tästä saadusta luvusta vähennetään sitten se 500-800 kcal.

HUOM! Kun lasketaan päivän kalorikulutusta, ei missään nimessä tule käyttää yleistä GDA arvoa, joka löytyy pakkauksien kyljestä. Miksikö? No: GDA-merkinnän vertailuarvot perustuvat tasapainoiseen ruokavalioon. Energian vertailuarvona on 2000 kcal:n keskiarvo, jota kuluttajien on mahdollisimman helppo käyttää. Se vastaa normaalipainoisen, kevyttä työtä tekevän, kohtuullisesti liikuntaa harrastavan naisen energian tarvetta.http://www.etl.fi/www/fi/elintarviketeollisuus/gda.php Viimeisen lauseen pitäisi riittää selittämään asia. Reilusti ylipainoinen kuluttaa jo lähtökohtaisesti enemmän kuin normaalipainoinen. Ajattele kuinka paljon itse kuluttaisit enemmän, jos kantaisit 50 kiloa koko ajan mukanasi.

Miksi toinen toimi ja toinen ei?

Hyvin lyhyesti siis vaikeasta asiasta… Esimerkki ykkönen ei ole ollut nälkäinen koko painonpudotuksen aikana, koska energiamäärä on riittävä ja ruoan laatu on hyvä. Ruokaa saa syödä melko paljon, jolloin vatsalaukku reagoi hyvin ja antaa hyvät kylläisyysreaktiot. Tämä ruokavalio toimii, koska elimistö toimii koko ajan hyvin. Asiakas ei repsahtele mässäämään, koska ei ole nälkäinen tai väsynyt ja motivaatio säilyy, kun paino putoaa tasaisesti. Ruokavalio myös opettaa syömään terveellisemmin.

Esimerkki kakkosen ruokavaliossa noin yleensä kalorimäärät vaihtelevat 1200 – 2200 kalorin välillä. Noin yleistyksenä matalina päivinä paino jumittaa ja korkeina päivinä paino nousee. 1200 kalorin saanti on liian lähellä kyseisen asiakkaan omaa perusaineenvaihduntaa ja kroppa sanoo silloin, että nyt pitää hommaa hidastaa, koska nääntyminen on edessä. Kun kaloreita sitten tulee enemmän kroppa varastoi tehokkaasti, koska se varautuu tuleviin matalakalorisiin päiviin. (Muistakaa nyt, että tämä on rautalankamalli, joka ei aina toimi näin yksinkertaisesti, mutta tämä on periaate.) Tälläisellä ruokavaliolla tulee myös helpommin mielitekoja ja väsymystä, vaikka tämänkin ruokavalion laatu on melko kohdallaan.

Miten matalakaloriset tai ketoosidieetit nyt sitten eroavat kakkosesimerkistä? Siihen palataan ensikerralla kunhan olette sulatelleet tämän asian.