Arkistot kuukauden mukaan: kesäkuu 2012

Itsetutkiskelua kesään!

Oma tavoite – omat tavat

Tein eilen yhteenvetoa saamistani kurssipalautteista. Ihan kivaa ja avartavaa luettavaa. Kaikista selvimmäksi kävi se, että kaikkia ei voi miellyttää. Samalla kurssilla yksi haluaa lisää liikuntaa ja toinen ei halua sitä ollenkaan. Muitakin päinvastaisuuksia löytyi roppakaupalla. Tässä tulee hyvin esiin myös se, että koska ihmiset haluavat eri asioita, heillä pitää olla myös yksilölliset suunnitelmat siinä miten he pääsevät tavoitteisiinsa. Ryhmässä tähän päästään erilaisilla motivoivan ohjauksen ja ratkaisukeskeisen psykologian menetelmillä. Tavoitteenahan on aina se, että ihminen itse valitsee tavoitteensa ja keinot millä sinne päästään.

Kyllä te osaatte!

Kun tavoitteita asetetaan itse, suurimmaksi ongelmaksi tulee se, että ei uskota siihen mitä tehdään. Maailma on täynnä ruoka- ja ravintotietoutta. Monet kurssilaiset tietävätkin hurjia määriä kaloreista ja vitamiinimääristä ym. Suurinosa on myös pudottanut painoa jo useampaan otteeseen. Mikä siinä sitten mättää? Suurimmaksi osaksi se, että tieto on jäsentämättä ja kokemuksen tuomaa osaamista ei osata ottaa käyttöön. Minun tärkein tehtäväni on kertoa teille, että te jo osaatte ja pystytte. Eikä se edes ole niin vaikeaa.

Koskaan ei tule valmista.

Aivan yhtä selväksi yhteenvedosta kävi myös se, että ohjaaja ei ole koskaan valmis. Aina pitää kehittyä, kouluttautua, pitää oma mieli avoinna ja pysyä hetkessä, olla läsnä siis. Jos lopetan lukemisen ja kursseilla käymisen, voin aivan yhtä hyvin lopettaa koko ohjaamisen. Ajan hermolla on pysyttävä ja omia taitoja hiottava. Mitä enemmän saan palautetta sitä paremmin voin hoitaa oman työni. Kritiikki ei ole koskaan pahasta. Se vain ohjaa mihin suuntaan kannattaa jatkaa omaa kehitystään.

Palautteen yhteenveto

Hieman faktaa palautteista:

  • palautteet on kerätty niiltä ihmisiltä, jotka ovat suorittaneet kurssin loppuun asti ja olleet paikalla viimeisellä tapaamisella
  • täytettyjen palautteiden määrä 2010-2012 oli 61
  • asteikko oli 1-5, vitosen ollessa paras

Minä olen kursseillani kiinnostunut enemmän siitä, miten kurssilaiset kokivat asioita kuin siitä kuin paljon painoa putosi kurssin aikana. Painoa kurssilaiset ovat kuitenkin pudottaneet keskimäärin 5 kiloa per henkilö (lukuvuoden kestävillä kursseilla). Ei siis mitään radiakaalia, mutta se ei ole ollut kaikkien kohdalla tarkoituskaan. Kysehän on kuitenkin painonhallinnasta ja hyvinvoinnista.

Tulokset

Minusta käsiteltävät aiheet olivat erityisen tärkeitä omien tarpeitteni ja tavoitteitteni kannalta. 4,385657
Ryhmästä oli apua minulle tavoitteideni saavuttamisessa. 3,93
Tunsin, että tulin ymmärretyksi ja että minua tuettiin ryhmässä. 4,05
Tunsin saavani tarpeeksi aikaa ja tilaa omille asioilleni. 4,13
Tunsin olevani hyvin mukana ja aktiivinen ryhmässä. 4,02
Ryhmätehtävät olivat minusta hyödyllisiä. 4,05
Tunsin itseni toiveikkaaksi oman edistymiseni suhteen ryhmätapaamisen lopuksi. 4,17
Minusta ohjaaja onnistui hyvin ryhmän vetämisessä. 4,58

Minusta tulokset ovat olleet ihan hyviä, mutta kuten sanottu vielä voi parantaa. Tarkoituksena onkin seuraavaksi kysellä palautetta niiltä, jotka ovat keskeyttäneet. Sitten vasta löytyy ne oikeat ongelmakohdat ohjaamisessani.

Tässä minun itsetutkiskelua ohjaajana. Saman itsetutkiskelun voisi suorittaa myös treenaamisen ja syömisen suhteen. Miksei koko elämän? Ota sinäkin haaste vastaan ja mieti mitä voisit tehdä vielä paremmin, jotta oma tai läheistesi hyvinvointi lisääntyisi.

NAUTTIKAA KESÄSTÄ!

Nopea painonpudotus!

Kuten lupasin ennen Hyvinkään ampumisia. Asiaa nopeasta painonpudotuksesta! Mä niiiiiiiiiiin haluan puuttua niihin. Ai miksikö? No koska niissä yleensä pelataan todella alhaisilla kalorimäärillä, jolloin vain selviytyminen on mahdollista. Valvotuissa oloissa ja hyvässä terveyden tilassa kaikki on tietenkin mahdollista, mutta kuinka moni oikeasti tietää sydämensä ja munuaistensa kunnon? Tai maksan? Kuinka moni käy lääkärillä ennen ketoosidieettiä? Suurimmassa pudottajassa ekassa jaksossa yksi kilpailija joutui sairaalaan, vaikka kaikki kilpailijat on tutkittu hyvin huolellisesti ennen kisaan osallistumista…

Ongelmat:

– Ihminen ei opi uusia ruokailutottumuksia.

– Nopea painonputoaminen on motivoivaa, mutta takaisin normaaliin palaaminen on vaikeaa ja siinä motivaatio voi sitten loppua kokonaan.

– Painoa pudotetaan vain kosmeettista syistä, ei suinkaan sen takia, haluttaisiin parempaa ja terveellisempää elämää, jonka kuitenkin pitäisi olla tavoitteena kaikissa elämäntapamuutoksissa.

– Taustalla olevia psyykkisiä ongelmia ei kartoiteta tai ajatella ollenkaan.

– Rasvakudokseen varastoituneet haitalliset aineet kuten esim raskasmetallit saattavat päätyä takaisin verenkiertoon aiheuttaen maksalle kohtuutonta rasitusta. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun laihduttajan maksa-arvot hipovat vaarallisia lukemia.

– Jos elämäntilannetta ei ole kartoitettu, voi tuloksena olla myös totaalinen väsähtäminen. Esim stressin vaikutus aliarvioidaan lähes aina kun lähdetään pikadieetille!

– Dieetti ei toimi liian stressin tai liikkunnan takia…

– Lihakset saattavat lähteä rasvan mukana. Kuka haluaa rakentaa lihaksia takaisin seuraavat kaksi vuotta menetettyään ne kuukaudessa? Lihas kuluttaa eniten energiaa. Lihas pitää meidät pystyssä. Lihas tekee kaiken työn liikkuessa!

– Kyllästyminen dieetissä käytettäviin ruokiin.

Edut:

– Nopea painonpudotus

-Helppous

Plus miinus nollaa ei taida tuosta saada hyvällä tahdollakaan. Mun mielipiteeni tästä asiasta on ainakin hyvin selvä!

Mutta koska näillä dieeteillä on kuitenkin myös oma paikkansa ja aikansa, niin suosittelisin tekemään vähäenergiset tai ketoosidieetit aina lääkärin seurannassa JA jonkun ammattilaisen avustuksella, jotta voitaisiin välttää mahdolliset haittavaikutukset, kuten munuaisten vajaatoiminta, maksakirroosi ja sydänlihaksen vajaatoiminta.

Aamen! (Milloin mä saavutin tän fanaattisuuden asteen… pitää ottaa askel tai ehkä kaksikin takavasemmalle. =))