Arkistot kuukauden mukaan: lokakuu 2012

Arvoja? mitä minä oikeasti haluan?

Mä mietin pitkään mistä kirjoittaisin ja viime viikkokin jäi väliin tän miettimisen takia. No ehkä ei kannattaisi miettiä niin paljoa, vaan vain kirjoittaa. Olin viime viikolla messuilla kuuntelemassa ajanhallintaluentoa, joka olikin sitten enemmän mielenhallintaa kuin mitään muuta. Melko tuttua asiaa, mutta kivasti eri tavalla esitettynä. Siitä tulikin sitten mieleeni kirjoittaa tänne arvoista.

Painonhallintakursseillani olleet tietävät, että puhun näistä aika paljon ja jotkut yksilöasiakkaat jo hermostuvat, että taas se jauhaa tota. Mutta mutta sanon usein, että jos me kaikki oikeasti haluaisimme olla laihoja niin me olisimme. Miten niinkö? Jos oikeasti mietitään sitä mistä se johtuu, että terveys on rempallaan tai painoa on tullut, niin me palaamme aina saman asian äärelle. Mikä on sinulle tärkeää? Jossain vaiheessa voi ura olla ykkösenä. Joskus koulutus ja lähes kaikilla jossain vaiheessa perhe ja lapset. Terveyttä mietitään kyllä, mutta on tärkeämpää, että pöydässä on ruokaa ja lapset ehtii harrastuksiin ajoissa. Ei siinä kiireessä EHDI  syödä kunnolla saatikka liikkua. Mistä sitten johtuu, että toisilla on aikaa liikkua ja syödä hyvin. Mitä korkeammalla omalla arvoasteikollasi oma terveytesi on sitä enemmän näet vaivaa sen eteen. Vaivan näkeminen oman itsensä eteen on vähän kuin laittaisi rahaa pankkiin – joidenkin mielestä.

No mitä tehdä siis. Itseltä on hyvä kysyä säännöllisesti mitä minä oikeasta haluan elämältä? Onko oma elämäni sen näköinen kuin haluaisin sen olevan? Jos ei ole, niin kannattaa lähteä sitä korjaamaan pikku askelin oikeaan suuntaan. Jos omat arvot tukevat elämäntapamuutostasi, niin se sujuu leikiten. Painonpudotuksen kuuluukin olla helppoa. Silloin ei kuulu olla nälkä tai väsynyt. Päin vastoin. Kun kehon toimii ja tiedät tekeväsi oikeita asioita, joita omat arvosi tukevat, niin väsymys ja negatiivisuus häviää.

En ehkä osaa kirjoittaa tätä auki niin hyvin kuin haluisin, mutta koittakaa kestää. Halatkaa itseänne ja miettikää mitä voisitte tehdä unelmienne elämän eteen tänään. =)

Nukkumisesta jälleen kerran

Mä aina vaan jaksan paasata tästä nukkumisesta. Teen aktiivisesti yhteistyötä Korvalääkärikeskus Ainon kanssa, josta minulle ohjataan säännöllisesti uniapneapotilaita ja jonne itse ohjaan niitä ihmisiä, jotka eivät laihdu.

Unella on todella iso merkitys laihduttamisessa ja ihmisen hyvinvoinnissa. Väsymys voi merkitä parin promillen humalaa, jolloin keskittyminen ei nyt vaan ole ihan sitä mitä sen pitäisi olla. Laihduttamisen kannalta merkittävintä on hormonaaliset muutokset ja väsymiseen liittyvä syömiskäyttäytyminen.

Hormoneista insuliini ja kylläisyyshormonit reagoivat nukkumattomuuteen vahvimmin. Tästä seuraa suurentenut riski tyypin 2 diabetekselle ja sydän- ja verisuonitaudeilla sekä hallitsematon syöminen. Kun kylläisyyshormonit eivät toimi kuten pitäisi on vaikeaa tunnistaa oikeaa nälkää sekä syödä sopivia määriä, koska kylläisyyden tunnetta ei tule yhtä helposti.

Väsyneenä myös ruokailutottumukset poikkeavat paljon normaalista. Usein on selkeä makeanhimo päällä tai napostellaan koko ajan jotain, jotta vireystaso säilyisi. Jokainen on varmasti joskus mennyt väsyneenä kauppaan ja ostanut suklaata vain, jotta jaksaisi kotiin asti. Hallinta on kadoksissa ja iltaisin syödään ihan mitä sattuu samalla kun rentoudutaan sohvalla.

Itse rohkenen sanoa ei niille asiakkaille, jotka eivät omasta halustaan nuku riittävästi. Niiden kanssa, joilla havaitaan pysyvää väsymystä on uniapneatutkimus aina paikallaan. Yleensä aina löytyy joku syy väsymykselle ja kun se hoidetaan pois voidaan myös keskittyä siihen painonhallintaan paljon paremmin.

Siis nukkukaa hyvin! =)