Nukkumisesta jälleen kerran

Mä aina vaan jaksan paasata tästä nukkumisesta. Teen aktiivisesti yhteistyötä Korvalääkärikeskus Ainon kanssa, josta minulle ohjataan säännöllisesti uniapneapotilaita ja jonne itse ohjaan niitä ihmisiä, jotka eivät laihdu.

Unella on todella iso merkitys laihduttamisessa ja ihmisen hyvinvoinnissa. Väsymys voi merkitä parin promillen humalaa, jolloin keskittyminen ei nyt vaan ole ihan sitä mitä sen pitäisi olla. Laihduttamisen kannalta merkittävintä on hormonaaliset muutokset ja väsymiseen liittyvä syömiskäyttäytyminen.

Hormoneista insuliini ja kylläisyyshormonit reagoivat nukkumattomuuteen vahvimmin. Tästä seuraa suurentenut riski tyypin 2 diabetekselle ja sydän- ja verisuonitaudeilla sekä hallitsematon syöminen. Kun kylläisyyshormonit eivät toimi kuten pitäisi on vaikeaa tunnistaa oikeaa nälkää sekä syödä sopivia määriä, koska kylläisyyden tunnetta ei tule yhtä helposti.

Väsyneenä myös ruokailutottumukset poikkeavat paljon normaalista. Usein on selkeä makeanhimo päällä tai napostellaan koko ajan jotain, jotta vireystaso säilyisi. Jokainen on varmasti joskus mennyt väsyneenä kauppaan ja ostanut suklaata vain, jotta jaksaisi kotiin asti. Hallinta on kadoksissa ja iltaisin syödään ihan mitä sattuu samalla kun rentoudutaan sohvalla.

Itse rohkenen sanoa ei niille asiakkaille, jotka eivät omasta halustaan nuku riittävästi. Niiden kanssa, joilla havaitaan pysyvää väsymystä on uniapneatutkimus aina paikallaan. Yleensä aina löytyy joku syy väsymykselle ja kun se hoidetaan pois voidaan myös keskittyä siihen painonhallintaan paljon paremmin.

Siis nukkukaa hyvin! =)