Arkistot kuukauden mukaan: maaliskuu 2013

Wok’in Hämeenlinna

Wok’in Hämeenlinna

wokin_25.3.2013_090Olen tehnyt viime vuoden lopusta alkaen yhteistyötä Hämeenlinnalaisen Wok’in ravintolan kanssa. Ravintola avattiin 18.2. Laskin heidän ruokalistoille kalorit ja autoin menun suunnittelussa, jotta he voisivat tarjota terveellisen vaihtoehdon Hämeenlinnan lounastarjontaan.

 

Kuntoremontin arvonta Wok’in:ssä

Maanantaina arvoimme kaikkien palautetta jättäneiden kesken kuntoremontin, johon kuuluu puolen vuoden lounaat Wok’In:issä, ruokavalio ja treenisuunnitelma. Onnellinen voittaja on 17-vuotias Aino Putti.

Kannattaa käydä kokeilemassa! =)

Kaikkea ei tarvitse tietää heti

Me elämme maailmassa missä tieto lisää tuskaa. Nyt parin kuukauden sisällä televisiosta on tullut monta ohjelmaa lihomisen taustoista. On syytetty geenejä, stressiä, kemikaaleja, ruokateollisuutta, sokeria, rasvaa, vanhempia, huonoa itsekuria jne jne. Miksi sitä syytä pitää niin kovasti hakea? On tietenkin hyvä, jos syy lihomiseen löytyy. Silloin sen hoito on tehokkaampaa ja nopeampaa sekä tulokset ovat ehkä pysyvämpiä.

Voisiko kuitenkin vaikka aloittaa siitä, että nukkuu riittävästi, vähentää parhaansa mukaan stressiä ja syö säännöllisesti oikeaa laadukasta ruokaa. Näillä saa jo ainakin painonnousun pysähtymään, mikä on kuitenkin monelle paljon tärkeämpää kuin laihduttaminen. Siinä matkalla voi sitten pohtia omia syitään lihomiseen ja mitä niille voisi tehdä. Kaikkea ei tarvitse tietää heti ja tuskin monen vuoden kova työ kilojen kerryttämiseksi ihan yhden yön yli ratkeaa. Turha tieto lisää monesti tuskaa ja syyllisyyttä. Jos vaikka vaan nyt keskityttäisiin ihan vaan niihin perusasioihin ja koitettaisiin vähän rauhoittua.

Kiltit tytöt EI laihdu!

Kiltteys ei aina ole hyvästä

Voipi olla, että olen paasannut tästä asiasta jo aikaisemminkin. Ei nyt pysty muistamaan. Mutta tämä on ajankohtaista aina. Naiset ovat sitten vaan ihan liian kilttejä pitämään itsestään huolta. Joku muu menee aina vaan edelle. Kiltteydessä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta silloin kun se vaikuttaa negatiivisesti naisen itsetuntoon, painoon, terveyteen, sairauksien hoitotasapainoon tai unen määrään, niin silloin kannattaisi vähän miettiä asioita uudestaan. Kannattaako tosiaan ajaa itsensä burn out – tilaan vain muiden vaatimusten takia? Terveyttä ei mikään korvaa ja se on liian suuri hinta maksettavaksi kiltteydestä.

Hoida itse itsesi ensin ennen kuin hoidat muita

Lentokoneessa sanotaan: Laita happinaamari ensin itsellesi ja auta sitten vasta muita. Gandhi on sanonut, että muutos alkaa aina ensin sinusta itsestäsi. Miten omasta terveydestä huolehtiminen muka eroaa näistä asioista? En usko, että tätä tarvitsee perustella sen enempää.

Kiltteydestä ei tarvitse luopua kokonaan

Kiltti tyttö tekee ilmaiseksi ylitöitä. Kiltti tyttö tekee sitä ruokaa mitä muu perhe syö. Kiltti tyttö ei lähde liikkumaan, koska se ei sovi perheen muihin aikatauluihin. Kiltti tyttö ei laihdu , koska ei viitsi pitää puoliaan esimerkiksi vieraillessaan ystävän luona vaan ottaa kohteliaisuuden takia vielä lisää kakkua.

Tiensä voi valita myös toisin. Voi huomioida muut kysymällä, milloin olisi hyvä aika muulle perheelle antaa aikaa äidille tai vaimolle. Voi tehdä suurimman osan viikkoa sellaista ruokaa mikä sopii itselle ja vaikka perjantaina tehdä koko perheen lempiruokaa. Tai muuttaa arkiruoka vain terveellisempään muotoon. Se joka laittaa ruokaa päättää kuitenkin siitä, mitä kotona syödään. Voi tehdä viikkosuunnitelma kalenteriin, jossa näkyy koko perheen menot ja ÄIDIN liikunnat myös. Voi mennä lenkille, kun lapset ovat uimakoulussa. Voi kertoa ystäville, että laihduttaa ja ettei halua syödä herkkuja. Pitää miettiä omat vaihtoehtonsa ja pitää niistä kiinni. Mielikuvitus on rajana siinä, miten voi itseään hoitaa kiireisissäkin tilanteissa.

Sitten on ne rajat. Missä menee sinun rajasi? Jos luovun tästä, niin minusta tuntuu tältä. Jos luovun vielä tuostakin onko se liikaa ja ajaa minut raivon partaalle. Mitkä ovat ne arvot, joita haluat seurata? Mikä prioriteetti arvoillasi on? Esimerkiksi lapsen sairastuminen ajaa ohitse zumbatunnista, mutta TV-ohjelma tai ystävän puhelinsoitto ei. Itseään pitää arvostaa riittävästi, jotta voi vaatia itselleen lisää aikaa ja tilaa. Kaikilla ihmisillä on parempi olla sellaisen ihmisen läheisyydessä, joka on pirteä ja hyvän tuulinen. Harvoin se kiltti tyttö sitä kuitenkaan on, koska on liian väsynyt välittääkseen asioista.

Minä tiedän parhaiten mikä tekee minut onnelliseksi

Ainainen muista huolehtiminen ja itsensä hylkääminen tuskin tekee ketään onnelliseksi. Jos haluat auttaa ja palvella muita, tee niin, mutta huolehdi itsestäsi ensin. Silloin pystyt huolehtimaan muistakin paremmin. Tee se kuitenkin niin, että se lähtee sinusta itsestäsi eikä ympäristön vaatimuksista. Sen pitää tehdä myös sinut onnelliseksi. Muista ettei kukaan muu osaa sinulle kertoa miten sinun tulisi elää kuin sinä itse. Sinä tiedät itse parhaiten mikä tekee sinut onnelliseksi. Uskalla tavoitella sitä!

Hallinta, hallinnassa, hallinnasta, hallintaan? =)

Hallinta, stressi, odotukset ja kehonkuuntelu

Tällä viikolla (ja kai aikaisemminkin) olen puhunut paljon hallinnasta, stressistä, odotuksista, kehonkuuntelusta ja oikein tekemisestä. Menee ravitsemuksen suhteen ehkä vähän off topikiksi, mutta koen silti, että tällä asialla on merkitystä kun puhutaan nimenomaan syömisen- tai painonhallinnasta. Ja haluan myös muistuttaa asiakkaitani siitä, mistä olemme juuri puhuneet ja ehkä herättää muissa lukijoissa jotain… edes ihan vähän jotain. =)

Hallinta

Mietin pitkään hallinta sanaa. Mitä se oikein tarkoittaa? http://suomisanakirja.fi/hallinta – sivustolta luin seuraavaa:

hallinta

  1. hallitseminen, hallitsemisvalta, valvonta, johto. esim. Maa joutui vihollisen hallintaan. Valtion hallinnassa oleva tuotantolaitos. Alistaa, ottaa, saada jokin hallintaansa. Oik. hallussapito, käyttö, hallussapito-, käyttöoikeus. esim.Oikeus hallintaan mutta ei omistukseen. Hallinnan luovutus.
  2. hallitseminen, hallitsemis-, käsittelykyky, kurissapito
  3. taito, osaaminen. esim. Lihasten hallinta. Hermojen hallinta. Ohjaaja menetti autonsa hallinnan. Sai tilanteen hallintaansa. Riskien hallinta. Pallonhallinta. Tiedonhallinta atk. Täydellinen englannin kielen hallinta.

Kun itse puhun painonhallinnasta haluaisin korostaa, että tarkoitan tämän sanan merkityksistä seuraavia: käsittelykykyä, taitoa ja osaamista. Kurilla ja itsehillinnällä on hyvin vähän tekemistä tässä asiassa. Joskus kyllä, mutta pidemmällä aikavälillä kysymys on oikeista valinnoista, joihin tarvitaan osaamista ja taitoa toimia oikein. Painonhallinnassa kyse on myös usein käsittelykyvystä. Kun esimerkiksi pysähdytään kiireessä kaupassa karkkihyllyn edessä pitää miettiä miksi minä haluan tätä, haluanko oikeasti tätä ja mitä sitten tapahtuu, jos en ostakaan tätä. Pitää valita lyhyen ja pitkän nautinnon välillä.  Pitää pystyä käsittelemään ne tunteet, mitä on syömällä turruttanut.

Meille uskotellaan, että voimme olla hallinnassa kaikista asioista. Näin ei suinkaan ole. Me voimme tehdä vain parhaamme ja uskoa ja toivoa, että se riittää haluamamme tuloksen saavuttamiseksi. Usein se riittääkin ja asiat on hyvin. Kun jotain yllättävää sitten tapahtuu, eikä esimerkiksi keho toimikaan niin kuin luulit sen toimivan, hallinnan korttitalo kaatuu aika helposti. Sen sijaan, että jää tuleen makaamaan siinä tilanteessa, tulisi olla armollinen: Tein kaiken mitä pystyin tällä hetkellä tekemään, se riittää. Tulisi olla ymmärtäväinen: Tämä ei onnistunut koska… Ja ennen kaikkea tulisi oppia itsestään ja kehostaan jotain uutta. Mitä paremmin tuntee kehonsa, sitä paremmin voi sitä hoitaa ja elää sen kanssa sulassa harmoniassa. Silloin oppii hallitsemaan viisaasti. Oppii taidon, mikä meillä kaikilla on, mutta joka on jo unohdettu. Oppii kuuntelemaan kehon viestejä. Tämä taitaa päteä muuhunkin elämään, mutta pysytään nyt vaan tässä kehossa. =)

Stressi

Stressin syntymiseen liittyy paljon odotuksia niin sisäisiä kuin ulkoisiakin. Ihminen, joka tekee paljon töitä, ei välttämättä ole kauhean stressaantunut. Mutta ihminen, joka tekee työtä arvojaan vastaan tai ilman mitään tyydytystä, on yleensä stressaantunut. Stressinhallinnassa tärkeintä on tietää miksi stressaa. Mikä sinussa synnyttää sen tunteen? On myös hyvä olla tietoinen stressin oireista, koska yllättävän monet ohittavat ne surutta ja pysähtyvät vasta silloin kun keho laittaa täydellisen stopin koko hommaan. On parempi kuunnella tässäkin kehon viestejä ajoissa kuin ajaa itsensä totaaliseen väsymystilaan.

Stressinhallinta liittyy ihan oleellisesti painon- ja syömisenhallintaan, koska stressaantuneet ihmiset ovat yleensä väsyneempiä ja sekavampia kuin ne harvat ei stressaantuneet. Silloin tehdään huonoja valintoja. Silloin myös hormonitasapaino on sekaisin ja keho toimii huonommin.

Valitettavasti stressinhallinta vaatii jatkuvaa opettelua. Sitä, ettei unohda mikä on hyväksi itselle ja missä omat rajat menee. Joskus tässä pitää luopua hallinnasta ja antaa asioiden mennä omalla painollaan. Miettiä mikä on pahinta mitä voi sattua. Suunnitella tai olla suunnittelematta. Ehkä miettiä myös sitä, milloin itse koit voivasi hyvin ja mitä teit silloin. Ennen kaikkea löytää itsestäsi ne tekijät, jotka antavat sinulle itsellesi avaimet stressittömämpään arkeen.

Odotukset

Tämä on tärkeä asia. Kun asetetaan omia tavoitteita on tärkeää tietää, että tehdäänkö ne koska itse haluat juuri sitä vai pitääkö sinun olla tietynlainen. Tavoitteita, varsinkaan painoon liittyviä, ei koskaan tulisi tehdä ulkoisten odotusten takia. Sisäisesti sinun pitää tietää miksi oikeasti haluat pudottaa painoa ja jos sen tiedät, niin olet jo aika pitkällä.

Sitten ne kaikki muut odotukset voivat tulla peliin mukaan ja sotkea tai pelastaa koko sopan. Useimmiten ne valitettavasti sotkevat sen. Odotuksia on monenlaisia. Usein ne liittyvät siihen miten kenenkin pitäisi elämänsä elää. Pitää olla rohkea ja muistaa, että vain SINÄ tiedät miten SINUN on hyvä elää. Ei se naapurin täti tiedä mikä tekee sinut onnelliseksi tai pomo tai ei edes välttämättä sinun puolisosi. Miten sinä haluat elää? Aina joudutaan tekemään jonkinlaisia kompromisseja, mutta silloin sinulla pitäisi olla kirkkaana mielessä oma prioriteettilistasi. Mistä olen valmis luopumaan ja mistä en missään nimessä? Minä en ole valmis luopumaan suklaasta, en ikinä… paitsi jos allergisoidun sille. Mutta luovun ilomielin irtokarkeista, leivoksista, kebabista ja hampurilaista, jos siis pitää valita suklaan ja niiden välillä.

Pointtina tässä kuitenkin se, että muiden odotuksilla sinua kohtaan ei ole merkitystä. Vain sillä on merkitystä, miten sinä pystyt elämään tasapainoista elämää ja että kaikki odotuksesi sinua itseäsi kohtaan ovat terveesti itsekkäitä.

Kehonkuuntelu

Keho on mielen temppeli. Koska me oikein sisäistämme tämän oikeasti? Keho kipuilee, kun mieli ei voi hyvin ja toisinpäin. Keholla on kaikki viisaus korjata itseään, mutta mieli taistelee vastaan. Kun johonkin sattuu, on se merkki siitä, ettei kaikki ole hyvin. Millaista kipu on kertoo siitä millainen vaurio on kyseessä. Kipu ei kuitenkaan ole kehon ainoa tie kertoa mitä se tarvitsee. Väsymys voi olla merkki siitä, että tarvitsee levätä, suolisto ei ole kunnossa tai olet tulossa kipeäksi. Jos jokin tuntuu vastenmieliseltä, sille on yleensä syynsä.

Tämä on ehkä näistä tämän päivän asioista se vaikein. Jo siksi, että noihin muihin tarvitaan tätä ja koska tämä on hyvin abstraktia ajatuksen tasolla, vaikka kaikki tietääkin, että silloin kun minusta tuntui siltä, tiesin, että minun olisi pitänyt lopettaa, mutta pakotin itseni vain jatkamaan… Ja kaikki tietävät mitä sitten tapahtui. Sairastui, väsyi, epäonnistui. Joskus ehkä hetkellisesti voitti jotain.

Uskaltakaa kuunnella omaa kehoanne. Jos väsyttää, menkää nukkumaan. Sen suosikkisarjan voi laittaa nauhalle… Olkaa uskollisia sille mitä se pyytää. Antakaa sille tilaa kehittyä ja se palkitsee teidät ihan varmasti. Esimerkiksi yksi joogan keskeisimmistä ajatuksista on se, ettei  kehoa saa pakottaa asanoihin vaan kehon pitää ikään kuin mennä niihin. Itse opin tämän kantapään kautta. Aluksi väänsin itseäni väkisin asanoihin enkä juuri kehittynyt. Kun sitten joskus opin rentoutumaan ja suorittamaan vähemmän huomasin, että keho alkoi taipua ja muutta joustavammaksi. Vaikka venytys ei tuntunut niin pahalta kuin silloin aluksi. Minä vain otin kyseiset asanat, hengitin ja annoin kehon mennä oikeaan asentoon. Vähemmän on joskus enemmän.

Vähän tuli nyt sillisalaattia. =) Toivottavasti pysyitte kärryillä! Tsemppiä kaikkiin projekteihin!