Arkistot kuukauden mukaan: elokuu 2013

Päätös, tavoite, suunnitelma ja toteutus!

Halu

Se voi oikeasti olla helppoa. Pitää vain tietää mitä haluaa ja päättää tehdä se. Olen sata kertaa sanonut luennoillani, että jos oikeasti haluat saada sen unelmiesi vartalon sinä voit sen saada, mutta tähän asti et ole sitä todella halunnut. Tämä herättää aina närää. Mutta se on totta. Niin kuin sekin, että kaikilla on omat elämäntilanteensa ja ongelmansa kroppansa kanssa. Kun oikeasti haluaa jotain, sen saa. Jos joskus halusit perhettä tai opiskelupaikkaa tai työpaikkaa, teit kaikkesi saadaksesi sen vai mitä? Voi olla, että et pystynyt saamaan lapsia, mutta jos todella halusit niitä, adoptoit. Ymmärrättekö yskän? Ensin pitää siis haluta.

Päätös

Haluaminen yksinään ei riitä. Sen jälkeen pitää päättää toteuttavansa sen mitä haluaa. Nyt on se päivä eikä ensimaanantaina. Lykkääminen ei tule auttamaan ketään eikä viemään mitään eteenpäin.

Tavoite

Kun on päättänyt toteuttavansa haaveensa, niin sitten pitää asettaa tavoite. Sen pitää olla jokin konkreettinen asia. Kilomäärä, kilpailu, senttejä, päivämäärä… Mikä tahansa mikä sinua itseäsi motivoi ja minkä voi mitata jollain tapaa.

Suunnitelma

Kun tavoite on selvillä pitää tehdä hyvä suunnitelma. Suunnitelmaan kuuluu välitavoitteet ja konkreettiset asiat mitä aioit tehdä. Tavoitteesta riippuen se voi olla treenien aikataulutusta ja ohjelmointia, lääkärissä käyntiä, tukihenkilöiden tai valmentajien tapaamisia, ryhmäliikuntaa tai luentoja, ruokaohjelmien laatimista, motivaatiovalmennusta, tekemättömien tehtävien alta pois hoitamista, kalenterin siivousta eli siis mitä vaan mikä kuuluu siihen sinun projektiisi.

Hyvä suunnitelma myös kestää sen, että sitä noudatetaan 80 prosenttisesti. Suunnitelmaa voidaan myös joutua muuttamaan matkan varrella ja siihen pitää henkisesti varautua. Se kuitenkin takaa sen, että silloinkin kun motivaatio ei meinaa riittää, on siinä helppo pysyä kun se on tehty sinun itsesi näköiseksi.

Maalissa

Kun tavoite on saavutettu, ja trust me sinä kyllä pääset sinne, niin sitten pitää miettiä, että mitä minä nyt haluan ja aloittaa alusta. =)

Takaisin kouluun ja töihin!

Ensimmäiset töihin paluu viikot näkyivät salilla. Oli vähän hiljaisempaa kuin kesällä. Ensimmäinen ajatukseni tästä oli se, että jippii, ihmiset ovat alkaneet treenata enemmän kesällä, sillä joinain kesinä salit ovat olleet tyhjillään. En oikein jaksa uskoa, että kaikki siirtyvät luonnonhelmaan treenaamaan. Tai joo, ehkä siirtyvät luonnonhelmaan, mutta eivät treenaamaan. Viime kesänä (2012) moni sanoi, että oli liian kuuma treenata. Minä vähän ihmettelin. Saleilla on ilmaistoinnit ja kuumalla ilmalla ulkona pärjää ihan hyvin kun huolehtii nesteytyksestä. No anyway, hienoa, että ainakin näyttää siltä, että perinteinen kesätauko treenistä ei ole toteutunut ainakaan ihan niin monen osalla kuin viime vuonna.

Toinen ajatukseni oli rytmi. Kesällä ainakin omista asiakkaistani tulee himotreenaajia. On enemmän aikaa treenille ja kaikelle muullekin. Nyt syksyn kohta tullessa rytmit taas muuttuvat. Töihin meno muuttaa uni- ja päivärytmiä. Samoin se, että nukkuva Suomi herää heinäkuun jäljiltä. Nyt onkin tärkeää hoitaa asiat tärkeysjärjestykseen ja merkitä kalenteriin alkavat treenit ja sopia itsensä kanssa syskyn tavoitteet ja treeniajat. Suosittelisin uuteen rytmiin pääsemistä ennen kuin tulee taas pimeää. Nyt kun valoa vielä riittää jaksaakin paremmin. Liikunta ja terveellinen ruokavalio sekä stressin hallinta puolestaan helpottavat kaamosmasennuksen oireita huomattavasti.

Viimeinen ajatukseni oli se, että kaikki ne, jotka ovat voineet viettää lomaa ja ladata akkuja, palaavat töihin täynnä virtaa. Miten olisi, jos tänä syksynä koitettaisiin säilyttää se virta? Mitä jos koittaisi muuttaa omia työtapoja tehokkaammiksi, opettelisi delegoimaan ja lähtemään ajoissa kotiin sekä sanomaan ei? Mitä jos vaikka nyt heti alkaisi pitää itsestään huolta ennen kuin taas tulee se syysmasennus? Kaikki on kiinni sinusta.