Arkistot kuukauden mukaan: elokuu 2016

Mitä sitten kun tuntuu, ettei saa kaikkea tehdyksi?

On sellainen olo, että koko ajan on liikkeessä? Että joka päivä tekemättömien tehtävien lista vain kasvaa? Tuntuuko tekemäsi asiat mielettömiltä, mutta pakollisilta?

Tiedätkö SINÄ mitä haluat?
Tiedätkö SINÄ mitä haluat?

Olisiko aika pysähtyä arvioimaan omaa elämäänsa ja mitä sillä tekee? Kun tekeminen koukuttaa ja ahdistaa, niin mieti ainakin näitä asioita:

  1. Pyritkö täydellisyyteen?
  2. Osaatko sanoa ei?
  3. Teetkö asioita vain koska pystyt, et siksi että haluat?
  4. Otatko vastuuta muiden tekemisistä ja teet asioita heidän puolestaan?
  5. Tiedätkö omat arvosi ja mitä haluat?
  6. Oletko liian kunnianhimoinen?

Tämä lista syntyi osittain omaan tarpeeseen, sillä itse päivitän näitä asioita säännöllisesti, koska en halua huomata eläväni jonkun toisen elämää jonain kauniina päivänä. Osittain tälle on ollut tarvetta myös asiakkaitteni keskuudessa, joskin nämä kysymykset tulevat silloin ehkä yksitellen tai jonkun toisen asian yhteydessä.

Toivottavasti näistä olisi apua sinullekin!

Anu

Unta palloon!

Nukkuminen on yksi elämän tärkeimmistä asioista. Minun mielestäni ja myös monen muun valmentajan mielestä. Ainakin se on yksi terveyden peruspilareista. Kaikissa valmennuksissani ja kursseissani unen merkitystä korostetaan. Miksi teen niin?

Muutama fakta siitä, miksi uni on niin tärkeää:

  1. Pirteänä olemme tehokkaampia ja teemme parempia valintoja.
  2. Hyvä ja riittävä uni palauttaa kehon päivän rasituksesta.
  3. Unen aikana tapahtuu mm oppimista ja asioiden arkistointia omalla kovalevyllämme.
  4. Uni inaktvioi joitakin lihavuutta edistäviä geenejä.
  5. Mieliala on parempi, kun on pirteä.
  6. Riittävä nukkuminen ehkäisee masennusta.
  7. Riittävä nukkuminen auttaa ehkäisemään lähes kaikkia perinteisiä kansansairauksia.
  8. Nukkumisen aikana nähdyt unet voivat olla suora yhteys alitajuntaamme.’
Kauniita unia!
Kauniita unia!

Lisäksi puhun unen vaikutuksesta niin paljon sen takia, että siitä on niin helppo tinkiä. Monella muut asiat ajavat nukkumisen ohi. Toiset jopa treenaavat nukkumisen kustannuksella. Kunnon kehittymisen kannalta tämä on typerintä mitä voi tehdä heti kipeänä treenaamisen jälkeen.

Saadaksi kunnon unet mieti ensin mitkä asiat nukkumisessasi kiikastaa. Onko se aamuyöllä herääminen? Liian myöhäinen nukkumaan meno? Vai heräätkö ehkä liian aikaisin, vaikka voisit käyttää töihin menon liukuman ihan hyvin hyväksi? Mitkä tekijät vaikuttavat uneesi? Korjaa yksi asia kerrallaan. Näin pääset pikku hiljaa hyvään unirytmiin ja alat tuntea itsesi elinvoimaisemmaksi. Hyvin nukuttuna myös painonhallinta sujuu helpommin.

Jos tarvitset apua vireytesi kanssa, niin voit osallistua 12.9. alkavalle Selkeästi hyvä olo – verkkokursillemme. Sen ennakkomyynti on parasta aikaa käynnistä. Pääset tutustumaan siihen tästä!

Unen lisäksi kurssilla on neljä muutakin osa-aluetta: mieli, ravinto, liikunta ja työ. Kaikista osioista saat selkeitä vinkkejä, harjoituksia  ja ajattelemisen aihetta siitä, miten voisit parantaa omaa viresytasoasi ja päästä käyttämään koko kapasiteettiasi. Tutustu siis kurssiimme tästä!

Oli tilanteesi mikä tahansa vireyteen kannattaa kiinnittää huomiota, koska silloin elämä sujuu paremmin. Mieti mikä tekee sinut onnelliseksi ja tee joku pikku juttu, josta saat iloa joka päivä. Minulle se on ihanan pikku beibini halaaminen ja suukottaminen!

Ihania unia ja pirteää viikonjatkoa sinulle!

Anu

My happy thing
My happy thing

Sitku, mutku ja keskeneräisyyden sietäminen!

Mä aloitan sit ensimaantaina. Mutta kun mä en osaa. Sitten kun mulla on viisi kiloa pois voin mennä salille. Mutta kun ne muut on sellaisia ja mä en ole. Sitku mulla on rahaa, niin aloitan kunnon kohotuksen. Mutta eihän mulla ole aikaa. Ja mitä vielä, näitä tekosyitä löytyy ainakin miljoona per henkilö. Minullakin on sellaisia, mutta onneksi tosi vähän enää.

Aina voi tehdä jotain. Jos on kiireinen uratyyppi, voi aloittaa vähän pienemmillä muutokisilla. Silloin tulokseen pääseminen vain kestää vähän kauemmin. Mikä on sekin tietenkin ongelma! Siis kaikki pitää olla mulla just nyt heti! Mä en ala, jos en ole ensiviikolla missin mitoissa! Ameban keskittymiskyky näissä muodonmuutosasioissa on enemmän normi kuin poikkeus. Onneksi on jo niitäkin, jotka ovat kyllästyneet turhiin pikafikseihin.

Silloin kun elää sitku ja mutku elämää voi aina valittaa elämänsä kurjuutta ja olla marttyyri. Muutosmatkalla, oli se millainen tahansa, pitää kestää keskeneräisyyttä, mutta samalla voi myös nauttia pienistä tuloksista ja siitä tiedosta, että jonain päivänä pääsee maaliin.

Keskeneräisyyden sietäminen on ainakin minulle paljon vaikeampaa kuin sitkuttele ja mutkuttelu.  Sitkuttelussa ja mutkuttelussa voi aina kokea, että vielä kaikki on mahdollista, minä vain odottelen sopivaa hetkeä. Keskeneräisyyden keskellä voi tuntua ahdistusta ja epäonnistuneelta. Ainakin näin minusta tuntuu välillä, kun on kymmenen rautaa tulessa.

Mitä tehdä, jos matka on meneillään, mutta keskeneräisyys ahdistaa? Silloin kannattaa palata omaan suunnitelmaansa ja korjata sitä rarpeen vaatiessa tai tehdä sellainen, jos sitä ei ole. Pitää myös katsoa itseään armollisesti. Tähän minä pystyn nyt. Taaksepäin katsominen voi myös auttaa se, että listaa mitä on jo saanut aikaiseksi tai saavuttanut. Vaikka koko elämänsä aikana. Moni ylipainonen on saanut kaiken haluamansa. Uran, perheen, mielenkiintoisen elämän, ystävät… Vain se unelmien keho puuttuu. No sen voi saavuttaa ihan yhtä hyvin kuin minkä tahansa muun asian. Sitä samaa voimaa pitää käyttää mitä on käyttänyt muidenkin asioiden saavuttamiseen.

Siis lyhyesti:

  • tee suunnitelma, korjaa jo olemassa olevaa suunnitelmaa
  • katso mitä olet jo saanut aikaiseksi.
  • ole armollinen

Jos tarvitse apua näiden asioiden kanssa, tule Lopella alkaviin pienryhmiin tai aloita 12.9. alkava Vireyden verkkokurssi, jossa saat tukea muutokseesi. Lisää infoa voit kysyä allekirjoittaneelta!

Jätä sitku ja mutku, ota keskeneräisyys!

Anu