Arkistot kuukauden mukaan: marraskuu 2019

Pikkujoulun (kaikkien juhlien) jälkeen – 3 vinkkiä

Viime viikolla kirjoitin pikkujouluista ja niissä selviämisestä. Voit lukea siitä tästä linkistä. Nyt kirjoitan siitä, mitä sitten tapahtuu. Eli miten toimia pikkkujouluja tai juhlia seuraavana päivänä ilman, että sortuu holtittomaan mässäilyyn, itsensä ruoskimiseen ja syyllisyyteen.

Kohta 1. – Suunnitelma, syyllisyys ja nautinto

Menikö vähän överiksi? Söitkö mitä sattuu? Ja joitkin ihan liikaa? Muihin töppäilyihin en tässä puutu, vaan nyt keskitytään tähän painonhallintaan. Yksi asia kerrallaan. Jos jokin meni “pieleen” tai ei niin suunnitelmien mukaan, niin siitä on turha syyllistää itseään. Muista, että se koko kehyssuunnitelma oli mennä pikkujouluihin ja nauttia siellä olemisesta. Ne muut siihen liittyvät suunnitelmat olivat pienemmässä roolissa kuin tämä kehyssuunnitelma. Kysy siis itseltäsi: nautitko juhlista? Oliko sinulla kivaa?

Jos vastaus on kyllä, niin juhlat ovat ajaneet asiansa, olet nauttinut olostasi, tavannut kivoja tyyppejä ja olet päässyt nollaamaan.

Jos ei, niin on hyvä miettiä miksi ei. Oliko porukka väärä? Joitko liikaa? Menikö liian myöhään tai teitkö jotain sellaista mitä ei olisi pitänyt tehdä? On hyvä tiedostaa, miksi ilta meni pieleen ja ottaa siitä oppia. Jos tietää, ettei tykkää joistakin tyypeistä ei pidä mennä niiden kanssa juhlimaan. Jos tietää, että aina juo liian paljon, pitää siihenkin miettiä joku ratkaisu. Niitä kuitenkin on. Ja niin edespäin. Sitten kun asia on käsitelty, sen annetaan olla. Virheitä sattuu ja niistä voi oppia. Move on.

Kun nauttimiskysymykseen on vastattu, on hyvä miettiä, että miksi sitten sinua harmittaa. Jos olet syönyt tai juonut mitä sattuu, niin se on vain yksi päivä. Pahimmillaan nämä yhdet päivät laukaisevat katastrofiajattelun, joka tarkoittaa sitä, ettei millään ole väliä. On ihan sama mitä seuraavaksi tekee, koska pieleen meni jo. Muista, että yksi päivä ei muuta mitään. On paljon enemmän väliä sillä kuinka monena päivänä vuodessa olet toiminut painonhallintaa tukevasti kuin sillä, jos joskus vähän sortuu. Pidä siis mielessäsi kokonaisuus. Ja sitä paitsi, sinähän olit suunnitellut meneväsi pikkujouluihin, joten sortuminen oli suunniteltua. Se oli vain osa suunnitelmaa.

Kohta 2

Kuten jo edellisessä kirjoituksessani sivusinkin seuraavan päivän syömisiä, niin tässä se vielä pähkinän kuoressa.

  • Älä ota tasoittavia juomia. Alkoholissa on paljon kaloreita ja se vaikuttaa aineenvaihduntaan huonolla tavalla.
  • Syö kunnollinen aamupala, vaikka heräisitkin vasta klo 12.
  • Pidä ateriarytmistä kiinni. Jos heräät vasta klo 12, niin syö siitä laskien 3-4 tunnin välein tai niin mikä itsellesi on hyvä väli.
  • Vältä mättöruokia. Olisi parasta, jos olisit jo ennen juhlia tehnyt itsellesi jotain terveellistä ruokaa jääkaappiin odottamaan.
  • Syö oikeita ruokia, älä lähde voileipälinjalle. Siis sille, että teet ekaksi kaksi voileipää ja kohta toiset kaksi ja sitten taas kaksi… Se rytmi ja ruoan laatu.
  • Juo paljon vettä. Alkoholin juominen poistaa nestettä kehosta ja toisaalta vähän nukkuminen turvottaa. Kumpaankin auttaa reilu juominen. On hyvä juoda enemmän vettä tässä kohtaa kuin joisit normaalina päivänä.

Kohta 3 – ne muut pikku jutut…

Sitten ne muut asiat mitä kannattaa tehdä tai jättää tekemättä.

  • Nuku niin pitkään kun voit. Uni on paras lääkkeistä. Myös krapulaan.
  • Nuku päiväunet, jos se on mahdollista. Vältä kuitenkin klo 16 jälkeen nukkumista.
  • Käy ulkona kevyellä happihyppelyllä.
  • Älä tee mitään kovaa treeniä. Vaikka olisit juonut vain vähän, kehosi on silti väsynyt valvomisesta. Et saa parasta harjoitusvastetta, jos treenaat tässä tilassa.
  • Mene ajoissa nukkumaan, jotta pääset normaalin arkirytmiisi mahdollisimman pian.

Näillä selviää jo pitkälle. Ole armollinen itsellesi. Anna itsellesi lupa nauttia juhlista ja kunnioita kroppaasi niin paljon, että annat sille parhaat mahdolliset eväät toipua juhlimisesta.

Anu

5 vinkkiä miten selviät pikkujouluista lihomatta

Aah, nyt on taas SE aika, kun viini ja glögi virtaa, suklaata syödään enemmän kuin minään muuna vuoden aikana sekä tortut ja muut vievät mennessään. Ongelmahan ei siis ole se, että kaikki ylensöisivät itsensä lihaviksi jouluna ja välipäivinä, vaan se, että joulunvietto kestää kaikkineen pahimmillaan marraskuusta tammikuun loppuun asti. Ai miksi näin kauan? No koska pikkujoulut alkavat marraskuussa ja tammikuussa syödään salmiakkia ja alennus konvehteja.

Korjausliike 1.

Pidä ateriarymistä kiinni aina. Myös sinä päivänä kun on ne pikkujoulut. Älä paastoa ennen bileitä, äläkä sen jälkeen. Syö ihan normaalisti pikkujoulupäivänä ja palaa rytmiin heti seuraavana (eli krapula) päivänä. Ei mitään överimättöjä seuraavana päivänä, koska on vähän paha olo.

Korjausliike 2.

Syö pikkujouluissa vain niitä juttuja mistä pidät. Siis oikeasti pidät, eikä toi menettelee hommia. Jos joulutortut on sun juttu tai kinkku, niin anna palaa. Älä ota sitä muuta ollenkaan, jos vain joku yksi ruoka puhuttelee sinua. Kaikkea ilmaista ei tarvitse syödä (eikä juoda).

Korjausliike 3.

Juo vettä vuorotellen alkoholin kanssa. Lasi viiniä ja lasi vettä. Tuoppi olutta ja tuoppi vettä. Snapsi ja lasi vettä. Joo, pissattaa enemmän, mutta mitä sitten? Ei tule niin pahaa nestehukkaa. Ja sit kun menee illalla nukkumaan, juo vielä tuopillisen vettä.

Korjausliike 4.

Annoskoko… Syö vain yksi lautasellinen ruokaa ja kahvilautasellinen jälkkäriä. Tämä on hieman ristiriidassa tuon kohdan kaksi kanssa, mutta valitse kumpi sopii sinulle paremmin tai ota lautasellinen kinkkua ja kahvilautasellinen torttuja.

Korjausliike 5.

Pikkujoulut kestävät yleensä vain yhden illan. Älä jatka niitä seuraavana päivänä millään muotoa. Syö normaalisti, käy vähän kävelemässä, juo paljon vettä, ei enää toista päivää alkoholia putkeen ja mene ajoissa nukkumaan. Ennen kaikkea muista, ettei yksi ilta viikossa kaada yhtään mitään. Ole armollinen itsestäsi ja nauti bileistä.

Ihania pikkujouluja kaikille!

Anu

Kävely on tärkeä liikunnan muoto kaikille.

Joskus vähän on enemmän

Nykymaailmassa on tärkeää olla hyvässä kunnossa. Ja se näkyy mediassa ja somessa joskus jopa kauhistuttavilla tavoilla. Ihmisiä syyllistetään ties mistä jutuista. Ulkonäkökeskeisyys on hyvän kunnon ensimmäinen mittari. Moni unohtaa, että ylipainoinen tai lihava voi olla hyvässä fyysisessä kunnossa. Voipi olla, että on laihaa ystäväänsä vahvempi ja kestävämpi. Eikä ulkonäöstä todellakaan välttämättä voi sanoa, kuka jaksaa tehdä ja mitä.

Tämä kirjoitus on kuitenkin niille, jotka ovat huonossa kunnossa ja haluaisivat aloittaa liikkumisen, jotta voisivat olla terveempiä ja/tai laihempia. Suositukset sanovat yhtä ja himoliikkujat toista.

Steppi yksi: Unohda kolmen tunnin sikatreenit ja kovat HIITit. On totta, että molemmilla saadaan kovia tuloksia aikaan, mutta… Jos et ole ammattiurheilija tai aktiiviharrastaja, niin kolmea tuntia pystyt tuskin irroittamaan liikkumiselle. Ja Ne HIITit… Niitä on tehty jo 70-luvulta asti ja niiden tausta on ravi- ja laukkahevosten valmennuksessa. Ne sopivat oikein tehtynä tosi monelle ja niiden tulokset ovat upeita. Mutta jos olet rapakunnossa etkä tiedä omaa terveydentilaasi niin vähemmälläkin pääsee alkuun.

Steppi kaksi: Laita kalenteriisi kaksi 15-20 minuutin pätkää per viikko, jolloin käyt kävelemässä tai pyöräilemässä. Ei yhtään enempää. Miksi näin vähän? Siksi, että siihen löydät varmasti aikaa. Toiseksi siksi, että kun saat tästä tehtyä tavan, niin on paljon helpompaa lisätä kertoja tai kävelläkin yhtäkkiä 30 minsaa tai tunti. Tärkeintä on se, että pääset alkuun ja saat luotua rutiinin. Seuraa mitä hyötyä sinulle on liikkumisesta. Mikä on olotila ennen ja jälkeen liikunnan? Muuttuuko jokin muu elämässäsi, kun olet päässyt alkuun?

Steppi kolme: Nauti siitä, että olet päässyt liikunnan makuun. Huomaa mitä muutoksia tunnet kehossasi jo 15 minuutin liikunnan jälkeen. Kysy itseltäsi, haluatko tätä lisää? Mieti mitä voisi olla mielestäsi kivaa? Minkälainen liikunta on mielestäsi kivaa? Minä esimerkiksi en tykkää kävelemisestä yhtään. Se on liian hidasta ja ja ja. Sitten kun käyn kävelemässä asiakkaiden tai ystävien kanssa, niin se onkin kivaa. Ja 10 000 askeleen metsästys myös motivoi minua kummasti.

Steppi neljä: Lisää liikuntaa systemaattisesti heti kun tuntuu, että aikaa alkaa löytyä tai haluat lisää. Ei siis niin, että hyppäät 15-20 minuutista tunnin hikitreeniin vaan niin, että joko lisäät viikolle useamman 15-20 minuutin kävelyn/pyöräilyn tai sitten vähän pidennät tuota aikaa.

Steppi viisi: Muista aina, että on tärkeämpää liikkua säännöllisesti ja vähän kuin kauheina kuureina parin kuukauden ajan. Systemaattisesti lisäämällä liikuntaa kuntosi nousee ilman kauheita lihaskipuja ja rasitusvammoja. Lisäksi et ole vaarassa ylikuormittua vaan päin vastoin ehkäiset ja vähennät omaa stressiäsi.

Saa aloittaa!

Anu

Onnistutko paremmin yksin vai ryhmässä?

Laumaeläin

Biologisesti ihminen on laumaeläin. Laumassa on ollut turvallisempaa, lisääntyminen on ollut helpompaa ja ruoan saanti varmempaa. Olemme edelleen sitä. Vain poikkeusyksilöt pystyvät olemaan täysin yksin suurimman osa aikaa. Toisten lauma on hyvin pieni. Vain oma perhe kenties. Toisilla on suuri yhdyskunta, jossa kaikki ovat yhtä suurta perhettä. On varmasti persoonakysymys, kuinka suuren lauman ympärillesi rakennat. Joskus jossain tutkimuksessa oli jopa laskettu, kuinka monta ihmistä ihmisen elinpiiriin keskimäärin kuuluu. En muista lukua. Eikä se ole oleellista nyt. Oleellista on se, että olemme laumaeläimiä ja tarvitsemme muita ympärillemme voidaksemme hyvin.

Muutos

Omat laumamme ovat vain muuttuneet vuosien saatossa. Nykyään lauma voi olla kokonaan somessa tai jossain pelissä. Voi olla sekalaumoja virtuaalimaailmasta oikeasta maailmasta. Voi olla, että joku ylläpitää laumaansa vain puhumalla puhelimessa. On tärkeää tiedostaa, millaisen lauman on ympärilleen kerännyt ja miten sitä ylläpitää.

Yksilösuorittaja

Vaikka olemmekin laumaeläimiä, emme ehkä halua tehdä asioita toisten kanssa. Tällainen tyyppi juoksee maratoneja, hiihtää hiljaisissa metsissä tai nostaa rautaa salilla. Hän voi ottaa treeniohjelman netistä ja seurata sitä. Tai palkata PT-n tai valmentajan viemään omia tavoitteitaan eteenpäin. Haluaa tehdä itse ja yksin. Vaikka hän on tehdessään yleensä yksin tai ainakin näennäisesti yksin, hän saattaa jakaa asioita somessa tai muiden samanhenkisten kanssa. Hän saattaa kilpailla muiden kanssa saavutuksistaan.

Tällöin pitää ymmärtää, ettei ryhmässä vatvominen ole tämän tyypin juttu. Hänen täytyy saada yksilöllistä palautetta mahdollisimman paljon. Hänen täytyy antaa rauhassa tehdä omaa juttuaan. Ja kertoa sitten niistä kenelle itse haluaa.

Ryhmässä parhaimmillaan

Toiset taas haluavat puhua. Nähdä muidenkin tekevän. Ja ennen kaikkea haluavat jakaa kokemuksensa ja löytää kohtalotovereitaan. Nämä tyypit voivat parhaiten ryhmäliikunnassa, joukkuelajissa tai painonhallintakurssilla. He saavat virtaa muista ihmisistä ja siitä, että ollaan menossa samaan suuntaan. Samassa ojassa ollaan, mutta yhdessä ylös päästään. He ovat loistavia tiimipelaajia.

Näitä tyyppejä ei pidä jättää yksin salille tai käskeä sauvakävelylenkille. Jos haluaa heidän onnistuvan, on itsekin lähdettävä sauvomaan tai nostamaan rautaa. Koska loppujen lopuksi yhdessä olo on tärkeintä.

Kumpi sinä olet?

Voi olla, että joku jo huokaisi. Mä olen just tuollainen. Sori, nyt täytyy tuottaa pettymys. Kukaan ei ole koko aikaa vain yksilösuorittaja tai tiimipelaaja. Voi olla, että olet keskimääräisesti enemmän jompaakumpaa. Ja hyvä niin. Muista kuitenkin, että nämä asiat ovat tilannesidonnaisia. Voi olla, että painonhallinnassa sinulle sopii paremmin ryhmä, mutta liikunnassa haluatkin olla yksin. Tai voi olla, että lukitset itsesi varastoon tekemään betonitöitä, vaikka muuten olet oikea seurapiiriperhonen.

Mieti seuraavia kysymyksiä:

  • Missä tilanteissa haluat olla yksin?
  • Milloin haluat ympärillesi ihmisiä?
  • Mitä asioita haluat tehdä tiiminä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi?
  • Entä mitä asioita haluat tehdä yksin, mutta niin että olet kuitenkin ryhmän ympäröimänä?
  • Kenelle haluat jakaa saavutuksesi?
  • Mitkä some-kanavat sopivat sinun tarkoituksiisi?
  • Mihin yhteisöihin haluat kuulua?
  • Ketä tarvitset, että saat asiat aloitettua/tehtyä?

Kun olet miettinyt näitä, olet askeleen lähempänä sitä, että saat luotua itsellesi sellaisen ympäristön missä voit onnistua.

Lue lisää liikunnan osalta lajin valinnasta: http://www.pirteeks.fi/blogi/liikunnan-iloa/