Pitkäjänteisyydestä? kärsivällisyydestä ja kaikesta siitä turhasta millä yleensä pääsee tuloksiin.

Mistä johtuu, että kovin monet hakevat pikavoittoja? Kahdessa viikossa pitää lähteä ainakin 5 kiloa tai sitten painonpudotus on epäonnistunut. Painon pitää tulla alaspäin ainakin kilon joka tiistai siis tasan kilon viikossa muuten painonpudotus on epäonnistunut.

1. Ylipaino ei ole tullut kenellekään kahden viikon kuluessa. Sitä varten on harjoiteltu ahkerasti useita vuosia.

2. Paino ei koskaan putoa lineaarisesti. Vaan pikemminkin hyppäyksin tai madellen. Miten milloinkin.

3. Nopea painonpudotus hävittää lihaksia enemmän kuin hidas. Ja tätä te että todellakaan halua. Muistakaa, lihakset kuluttavat eniten energiaa. Lihakset auttavat tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä. Lihakset ylläpitävät tasapainoa. Lihaksista löytyy voima kantaa ostoskasseja tai vaimo kynnyksen yli. Lihakset moukkaavat vartalosta kauniin mallisen. Ja kaikista tärkeintä on muistaa SYDÄN ON MYÖS LIHAS. Sitä ei kukaan halua tieten tahtoen kuluttaa pois.

4. Pysyvä painon pudotus vaatii elintapojen muutoksia. Ne eivät muutu kahdessa viikossa.

5. Painoon vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin ravinto… tavat, stressi, perintotekijät, lääkkeet, sairaudet, unen määrä, allergiat, mielialat jne jne.

6. Painonpudotus vaatii halua muutokseen. Se voi olla suhteellisen helppoa, mutta mitä helpompaa se on sitä kauemmin se yleensä kestää.

7. Yleensä jatkamalla sillä mikä toimi hyvin jonkin aikaa sitten päästään parempiin tuloksiin kuin muuttamalla koko ajan ruokavaliota kireämmäksi tai liikkumalla koko ajan enemmän ja enemmän.

Oma matkani painoni ja kilpailemiseni suhteen kesti ennen ensimmäisiä Fitness kisojani seitsemän vuotta. Siihen kuului kovan luokan epäonnistuminen, murtunut ranne, paljon epäuskoa, muutto ulkomaille ja takaisin Suomeen, pari parisuhdetta, muutama työpaikka, oman firman perustaminen… lista on loputon ja kuitenkin kaikista eniten niihin seitsemään vuoteen kului halu päästä tavoitteeseeni. Vain tekemällä pääsee loppuun asti. Tekemällä ne asiat, jotka on päättänyt tehdä päästäkseen tulokseensa. Tekemällä silloinkin kun ei huvita, kun sataa vettä, kun telkkarista tulisi jotain tosi hyvää, kun suklaa huutaa kaupan hyllyltä sinun nimeäsi, kun sohvan pohja kutsuu, kun lenkkikaveri pettää, kun koirakin on kipeä, kun miestä ei kiinnosta koko projekti, kun lapset vievät enemmän aikaa kuin oli tarkoitus, kun vaimo syö vieressä sohvalla suklaata, kun pyykit ja tiskit on hoitamatta… Myös tämä lista on loputon. Verukkeen lopettaa tekeminen löytyy aina. Mutta onko se todellinen? Haluatko oikeasti päästä tavoitteseesi? Jos haluat, niin jatkat vain tekemistäsi loppuun asti ja ihan varmasti löydät sille myös riittävät perustelut. Kärsivällisesti! Pitkäjänteisesti! Kaksi askelta eteenpäin ja yksi takaisinpäin. Kunhan vain suunta on oikea, se riittää!