Jatkoa ruokavalioesimerkkeihin

Ruokavalioesimerkit – miksi?

Laitoin pari viikkoa sitten luettavaksi kaksi ruokavalioesimerkkiä. Asiakkaiden pyynnöstä kuinkas muuten. He jotka ovat lukeneet ne, ovat varmasti tulleet omiin johtopäätöksiin. Se miksi halusin tuoda asian esille oli se, että usein ihmiset syövät liian vähän, jotta painonpudotus olisi optimaalista (voiko optimaalista painonpudotusta edes olla?) tai terveellistä.

Esimerkkidieettien kalorimäärät

Esimerkki ykkösessä on kaloreita noin 1800 kcal, jolloin kyseiselle henkilölle tulee päivälle tulee miinusta 700 kcal. Esimerkki kakkosessa kaloreita on noin 1200 kcal, jolloin vajetta tulee reilusti yli 1000 kcal/pv.

Energiavajeesta

Hidas painonpudotus onnistuu parhaiten, kun miinuskaloreita tulee noin 500 -800 kcal / pv. Tämä laihduttaa 500 – 1000 g / vk. Kun kulutusta lasketaan tulee huomioida oma perusaineenvaihdunta ja päivän aktiviteeteissa kuluva energia. Tämän voi helpoiten tehdä netissä kirjaitumalla johonkin kalorilaskuriin, jolloin saa jo heti jonkun suuntaa antavan kulutuksen peruspäivälle. Tästä saadusta luvusta vähennetään sitten se 500-800 kcal.

HUOM! Kun lasketaan päivän kalorikulutusta, ei missään nimessä tule käyttää yleistä GDA arvoa, joka löytyy pakkauksien kyljestä. Miksikö? No: GDA-merkinnän vertailuarvot perustuvat tasapainoiseen ruokavalioon. Energian vertailuarvona on 2000 kcal:n keskiarvo, jota kuluttajien on mahdollisimman helppo käyttää. Se vastaa normaalipainoisen, kevyttä työtä tekevän, kohtuullisesti liikuntaa harrastavan naisen energian tarvetta.http://www.etl.fi/www/fi/elintarviketeollisuus/gda.php Viimeisen lauseen pitäisi riittää selittämään asia. Reilusti ylipainoinen kuluttaa jo lähtökohtaisesti enemmän kuin normaalipainoinen. Ajattele kuinka paljon itse kuluttaisit enemmän, jos kantaisit 50 kiloa koko ajan mukanasi.

Miksi toinen toimi ja toinen ei?

Hyvin lyhyesti siis vaikeasta asiasta… Esimerkki ykkönen ei ole ollut nälkäinen koko painonpudotuksen aikana, koska energiamäärä on riittävä ja ruoan laatu on hyvä. Ruokaa saa syödä melko paljon, jolloin vatsalaukku reagoi hyvin ja antaa hyvät kylläisyysreaktiot. Tämä ruokavalio toimii, koska elimistö toimii koko ajan hyvin. Asiakas ei repsahtele mässäämään, koska ei ole nälkäinen tai väsynyt ja motivaatio säilyy, kun paino putoaa tasaisesti. Ruokavalio myös opettaa syömään terveellisemmin.

Esimerkki kakkosen ruokavaliossa noin yleensä kalorimäärät vaihtelevat 1200 – 2200 kalorin välillä. Noin yleistyksenä matalina päivinä paino jumittaa ja korkeina päivinä paino nousee. 1200 kalorin saanti on liian lähellä kyseisen asiakkaan omaa perusaineenvaihduntaa ja kroppa sanoo silloin, että nyt pitää hommaa hidastaa, koska nääntyminen on edessä. Kun kaloreita sitten tulee enemmän kroppa varastoi tehokkaasti, koska se varautuu tuleviin matalakalorisiin päiviin. (Muistakaa nyt, että tämä on rautalankamalli, joka ei aina toimi näin yksinkertaisesti, mutta tämä on periaate.) Tälläisellä ruokavaliolla tulee myös helpommin mielitekoja ja väsymystä, vaikka tämänkin ruokavalion laatu on melko kohdallaan.

Miten matalakaloriset tai ketoosidieetit nyt sitten eroavat kakkosesimerkistä? Siihen palataan ensikerralla kunhan olette sulatelleet tämän asian.